Ik denk persoonlijk dat je het iets meer tijd mag geven. De techniek van de vis omhoog liften en door het wateroppervlak naar je toe halen is denk ik uit de wedstrijdvisserij. Daar speelt tijd een belangrijke rol, maar in de tropen is het allemaal wat meer “relax mon”. Zorg dat je slip goed in verhouding staat afgesteld met je tippetmateriaal en drill de vis wel even uit. Het valt in het filmpje mee, maar een niet uitgedrillde tarpon, een grotere bone etc. dat werkt niet fijn als ze niet een beetje gestreden hebben. Kans op beschadigen van de vis als hij onverhoopt uit je handen spartelt, kans op lijn of hengel breuk.
Ik vis op bones veelvuldig met 2X en 3X, dan moet je zowieso iets rustiger aan drillen. De slip staat goed ingesteld en ondanks alle verhalen, het aantal bones dat meer dan 40-50 meter in de backing is gegaan kan ik zeker nog op 1 hand tellen.
De drill kent in mijn optiek meerdere fases.
1. na de aanbeet, het meest hectische moment waarbij je de lijn op de reel moet krijgen, blijft de lijn ergens haken, dan is het op zeker een verloren wedstrijd.
2. de eerste run, doorgaans ook het verste. Hierbij geeft de vis alles uit de kast.
3. eventuele 2e en 3e run (doorgaans bij grotere vissen) en daarna nog even om je heen zwemmen en nog niet direct opgeven.
4. het landen
Bij deel 3, als de vis om je heen gaat zwemmen, dan probeer ik dus de landing voor te bereiden. Ik zorg dat met nog een meter of 4-5 onder de top vandaan ik binnenstrip ipv op de reel en ik de vis net als jij op zijn zij in het oppervlak krijg. De lijn heb ik dan in de hand die de hengel vasthoudt klem met mijn wijsvinger.
Dan probeer ik de vis door het oppervlak in een cirkel om me heen te trekken.tot relatief dicht bij me. Laat dan in een keer de lijn los (dus je wijsvinger even optillen) terwijl je wel doordraait met je hengel/cirkel. Wat je dan ziet is dat de vis even versuft is, terwijl doordat je doordraait de lijn vanzelf naar je toe komt en je de leader kunt pakken met een “ontspannen” hengel. Eenmaal de leader vast is het een appeltje-eitje om de vis naar je toe te trekken en te onthaken, of eventueel even een hand onder de buik te glijden en uit het water tillen voor een plaatje.
Bonefish is in het water erg rustig als je ze op de rug houdt is mijn ervaring, dat geeft genoeg ruimte om te onthaken, zonder dat de vis op het droge hoeft.
Maar goed, gaat hier niet om de drill-tips, maar om je filmpje. Tropen…. ik wil ook weer!!!! Heerlijk om zo te zien man!