Je hebt een pm
Kan me voorstellen dat het indrukwekkend is maar persoonlijk ben ik toch geen voorstander van dit soort sleurpartijen. Ik ben misschien wel dubbel hierin want als het je overkomt is het toch wel bijzonder maar iedere week zo'n vis, niks voor mij. Mooie dril van paar minuten daarna martelgang voor de vis die maar blijft knokken voor zn overleving en als visser idem;)
Misschien dat ik daarom graag op voorn, winde, baars de vis
Correct! Megalops ('Grootoog') is de geslachtsnaam van de tarpoenen.
Pacifische tarpoen = Megalops cyprinoides is een iets kleiner blijvende soort (1 meter plus)
Atlantische tarpoen = Megalops atlanticus (2,5 meter maximaal)
En trapoen blijkt de Surinaamse benaming voor tarpoen oftewel tarpon. Wordt in het Caribische gebied vrij veel gegeten en door Surinaamse toko's ook in Nederland diepgevroren verkocht.
Een oom van mij viste in Nederlandsch Indië (het huidige Indonesië) voor de Tweede Wereldoorlog met grote streamers op Pacifische tarpoenen.
Ben jij nog wel helder om 00.25 Ik heb het goed gelezen hoor, zeg ook niet dat als het me zou overkomen ik er heel vies van zou zijn. Maar zo'n lange dril hoeft voor mij niet meer, inmiddels geniet ik volop van kleinere vissen en ga dus minder voor groot. Als ik het er met clubgenoten en/of visvrienden over heb is de meerderheid het meestal niet met me eens, maw veel vis en t liefst groot geniet bij hen de voorkeur. Ieder z'n meug toch!
Tom,
Je hebt helemaal gelijk hoor, ieder zijn ding, daar valt niets op aan te merken.
Ik was alleen even verbaasd over je uitspraken als “ iedere week zo'n vis ” en een dril van een paar minuten "
Ik kan je verzekeren dat je echt niet elke week zo'n vis vangt. Sterker nog, deze tarpon was ook voor deze locatie ook echt een recordvangst.
Er worden daar erg veel baby tarpons gevangen tot 50 pond, daarnaast worden er regelmatig grote tarpons gevangen tussen de 50 en 90 pond.
Vissen tussen de 90 en 150 pond zijn een stuk zeldzamer en worden echt absoluut niet elke week gevangen, far from it! zelfs.
Overigens ben je daar niet verplicht om op tarpons te vissen hoor.
Als je liever voor de kleinere en de meer handzame formaatjes gaat kan je je hart ophalen aan de scholen met mooie bones en verder zijn er ook nog tal van andere mooie vissoorten die je met een lichter hengeltje kunt belagen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat wanneer je dik tevreden bent met het vissen op, baars, voorn, en windes, daar natuurlijk helemaal niets mis mee is.
Ik vis ook nog steeds regelmatig met heel veel plezier op deze vissoorten en tot op vorig jaar maart was ik ook nog nooit buiten Europa geweest om te vliegvissen en ik heb mij ook nooit verveeld met onze Hollandse vissen.
Toen ik echter een jaar geleden de knoop doorhakte en voor t eerst buiten Europa ging vliegvissen, naar Belize, ging er voor mij een wereld open waar ik nu echt helemaal aan ben verslingerd.
Ik weet niet of je bv al eens een bonefish hebt gevangen maar anders kan ik je dat echt van harte aanraden, dat is toch wel net ff iets anders dan een voorn, baars of winde.
Al was het alleen al de gehele scene waar je je in begeeft van het waden en sluipen over de flats in de warme zee met allerlei aparte vissen en dieren om je heen.
Lekker zonder waadpak in lichte gemakkelijke kleding, echt heerlijk is het.B)
Maar zoals ik al zei, als dat voor jou allemaal niet hoeft en je helemaal je ei kwijt kan in Europa, dan is dat natuurlijk helemaal prima.
Zelf ben ik ook voornemens om deze week misschien nog even mn stekkies op de Lek te bezoeken in de hoop een mooie winde, baars of roofblei te foppen, als ik er tenminste te tijd voor kan maken tussen het voorbereiden op de twee komende viswedstrijdjes en binden voor de tonijntrip die over 4 weekjes al weer gepland staat. Druk druk druk:D
Lekker druk dus, leuk Mike. Wat een top hobby en sinds ik zelf al ruim 5,5 niet meer werk ben ik vaak 2-3 per week op pad met de vliegenlat. En als ik nooit meer het land uit zou kunnen (theoretisch) zou ik niet eens een pruillip trekken.
En grote vissen heb ik al genoeg gevangen in m'n lange visleven, (gras)karper, snoek, snoekbaars, en 1,5 jr geleden met Sjoerd heel veel grote zalm en ook steur, maar zo'n lange dril vind ik inmiddels minder kicking. Wel het zoeken, verleiden, de aanbeet etc, maar daarna hoeft het voor mij niet persé meer 20 minuten of langer te duren. En als ik volgende week een zeeforel DK haak van 80+ ga ik zeker uit m'n dak want ben er een paar x vlak bij geweest maar nog nooit echt kunnen verzilveren.
Echter die aanbeten van de 35 tot 50 cm zeeforellen doen me dus ook al beseffen dat ik “leef”. En alles erom heen ook, vissen is gelukkig een natuurlijke totaalbeleving.
Have fun, tight lines en grtz,
T.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?