Ha kees,
zoals je hierboven al een beetje leest. Zoals elk clubje kent het prikbord behoorlijk wat stamgasten. Met inns and outs en af en toe hun onderlinge humor, knipogen en vetes. Er staat dus behoorlijk wat geneuzel tussen, gewoon niet te veel waarde aan hechten op dit moment, naarmate je wat langer op het prikbord bent went dat vanzelf.
In elk geval welkom en leuk om zo'n vraag voorbij te zien komen.
Legio sites en plekken om patroontjes te scoren. Die van de vnv site zijn prima als je dingen exact na wil binden. Als je de naam van een patroontje weet, dan gan youtube je soms ook enorm op weg helpen door op die naam in combinatie met fly tying te zoeken.
Leuk is te zien dat er dan vaak vele variaties op 1 vlieg bestaan. Dat geeft weer inzicht en ideeën. Verder heb ik niet een beeld hoe ver je gevorderd bent met binden, maar ik leer nog altijd veel van het kijken naar anderen die aan het binden zijn. Zoveel praktische tips en trucjes.
wat dat aangaat is ook de andere suggestie erg leuk. De site van erik de noorman. Daar krijg je continu nieuwe ideeën en goedkope oplossingen. Zeer leuk en creatief, dus is ook een leuke om eens naar te kijken.
Binnenkort een rits binden… Als het je lukt zou ik gewoon lekker de vise ergens stallen en ook af en toe eens 1 of 2 vliegjes knuppen tijdens een verloren uurtje/kwartiertje. Of knoop een tiental vliegen en ga ermee vissen, kijk of ze je bevallen, bedenk of je dingen zal willen wijzigen en bind daarna pas je rits.
Je zegt de vissen zien het niet zo goed.
creatief denken, wat doe je als je iets niet goed ziet? Ik zie mijn zwarte hond in het donker slecht tijdens het uitlaten, maar mijn witte kat die kan ik op 100 meter afstand nog steeds volgen. Gooit mijn vriendin ze van het balkon terwijl ik beneden sta…. Dan zie ik die zwarte duitse dog toch beter tegen de lucht dan de witte kat. En als ze dan op de grond vallen… dan hoor ik veel duidelijker waar de hond ter aarde stort dan de kat. Nog sterker, omdat ze allebei vrij dichtbij me vallen voel ik zelfs als ik geblinddoekt en met oordoppen in daar op de begane grond sta duidelijk veel beter waar de hond valt. de kat bleek allang op de grond gevallen, maar dat had ik niet door.
Natuurlijk is bovenstaande niet echt waar. ik ben dierenarts, heb een beroepsdeformatie en zal natuurlijk nooit mijn lieve beestje iets laten overkomen.
Maar het geeft een aantal dingen aan.
kleuren, waar zit de kijker ten opzichte van de vlieg (oftewel vis je boven de vis, of juist er langs of er misschien zelfs onder?), geluid, vibraties
En die aspecten zouden van invloed kunnen zijn bij het vissen in troebel water.
Materialen spelen dus soms een rol. Wist je dat er voor streamers rateltjes bestaan? Of dat je met sommige materialen meer trillingen hebt (bijvoorbeeld bucktail op een streamer, kraaghackletje op een nymf of natte vlieg). Denk aan wat glimmers, felle kleuren, ribjes, goudkopjes, rubber legs etc.
En ga dan creatief aan de vise zitten.
Gebruik wat je wel weet en pas het toe naar hetgeen je denkt dat werkt. evalueer je visdag. Wat deed het wel, wat niet?
Evolueer je eigen creaties en ga zo weer verder.
Of heel anders: entomologie. Wat voor aas zou er aanwezig kunnen zijn? en wat eet de vis die je wilt vangen? Wat zijn de kenmerken van zijn favoriete hapje?
Tot slot zou ik ook graag nog een link met je delen. Het is een binder waar ik graag naar kijk (althans de youtube filmpjes) het inspireert en geeft heel veel leuke inspiratie. http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail
Succes en laat ons ook weten hoe het verloopt!