Tippet/Leader vs Rolletje 16/00

  • Freek

    Hoi,

    Vraag (ooit gehoord dat er geen domme vragen zijn…).

    Wat is het verschill tussen tippet materiaal “speciaal” voor vliegvissen en een simpel rolletje 16/00 wat je voor een paar euro bij iedere viszaak kan kopen.

    Ik was vorige uit 5x/6x en heb toen een rolletje 16/00 gekocht bij de plaatselijke vissport winkel (die geen vliegvis producten heeft)… En het viste goed.

    Wat is het verschil?

    Bedankt,

    Freek

  • ryan van der eijk

    De prijs!:)-D

  • Marten K

    (tu)

  • Hans uut Zwolle

    Gewoon nylon is vaak wat soepeler dan tippet materiaal.

    Zolang je met nimfen en natte vliegen vist zul je weinig verschil merken, (hooguit in je beurs)

    het perfect overslaan (strekken) van de leader is dan van wat minder belang.

    Vis je met droge vliegen aan te soepel nylon zul je merken dat de vlieg veelal naast de leader landt.

    Dit is tenminste mijn ervaring, voor wat het waard is….

    Groet uut Zwolle.

    Hans

  • erik

    Ik gebruik al jaren G-line in diverse diktes. Da's ‘gewoon’ nylon. Strekt prima, is sterk en, klosje van 100 meter (!) kost geen drol.

    erikdenoorman

  • JEVDE

    Gebruikte zelf altijd tippetmateriaal van Orvis, maar heb onlangs ook G-line gekocht. Vele malen goedkoper en ik merk geen verschil.

    Jevde

    erik Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik gebruik al jaren G-line in diverse diktes. Da's

    > ‘gewoon’ nylon. Strekt prima, is sterk en, klosje

    > van 100 meter (!) kost geen drol.

    >

    > erikdenoorman

  • Kees Pootjes

    Even los van welk merk nylon je gebruikt als tippetspul………………wat op 25 mtr spoeltjes zit is bijna altijd ook op 100 mtr spoelen te koop en die zijn een stuk goedkoper……………….toch.

    Dus koop één 25 mtr spoeltje en als je dat bevalt koop dan een 100 mtr spoel.

    Als je 25 mtr spoeltje leeg is dan spoel je er gewoon weer wat van die 100 mtr spoel op.

    Want het zal niet de eerste keer zijn dat je spoeltje uit je handen dondert als je ergens in een rivier staat en dan is je 100 mtr spoel vertrokken.

    Zelf neem ik een M 10 bout met verzonken kop waar ik het spoeltje opschuif en dat vastzet met een moer, dan de handel in de accuboormachine klemmen en spoelen maar.

    Zal als ik tijd heb vandaag wel ff wat plaatjes naar Erik sturen om het te verduidelijken, het is niet zo dat ik ze hier niet wil plaatsen maar via Erik gaat dat makkelijker voor me…….blijf een digibeet X(

    Mzl

    Kees P

  • GreyTon

    doe ik ook al jaren.

  • Freek

    Aan Allen,

    Goede info…..! Bedankt. Ga ermee aan de gang.

    Freek

  • Freek

    Hi Erik,

    Bedoel je de Gamakatsu G line?

    http://www.henkkoster.nl/Gamakatsu-Super-G-Line-Flex-150-Meter

    Das 7.95 for 150 meter, in dit geval 150m… kan je heel wat uurtjes mee vissen.

    Freek