goed punt Bert,
internet shops vs winkeliers.
Zelf ben ik voorstander van het ondersteunen van lokale/nationale ondernemers. Juist omdat je in de winkel vaak net wat toegevoegde waarde hebt. Je kunt passen, voelen, soms wat bijkletsen met andere vissers en een goede winkelier kan je in allerlei opzichten ook tips en adviezen geven. Hij kan je vlot op weg helpen bij schade en denkt mee in oplossingen.
Ik vind wel dat je ook van de winkelier mag verwachten dat hij/zij zich hier bewust van is. Dat juist bovenstaande is waarom ik bij hem langs ga. Want als ik de spullen zelf bij elkaar moet zoeken, niet kan voelen/passen maar enkel bestellen en afwachten tot mijn bestelde spullen er zijn, de bucktail er niet in de juiste kleur is, de haken net niet het model of maat die ik wil… dan ben ik sneller en goedkoper geholpen bij een buitenlandse online shop.
Detailhandel moet zich bewust zijn dat er in het internet tijdperk maar 1 manier is om je te onderscheiden, en dat is het verschil maken op het vlak waar de webshop tekort schiet.
Maar de detailhandel heeft het zwaar. neem nou schoenen of waadpakken, maar ook hengels en reels. Je moet enorm veel op voorraad hebben en liefst meer dan 1 voor het geval dat er toevallig net iemand binnen komt lopen die een waadpak wil. En dat maakt het moeilijk, want al die pakken die daar dagelijks hangen en niet verkocht worden vertegenwoordigen geld. geld wat minder waard wordt omdat de modellen veranderen/verouderen, geld wat zijn rente mist omdat het njiet op een rekening staat. Vaak zelfs geld waar nog rente op staat omdat het een lening betreft. Om dat gemiste geld/rente te compenseren moet de winkelier weer een hoger bedrag vragen voor het pak, waar het op internet bij grote bedrijven/webshops juist goedkoper is. Die hebben vaak geeneens enorme voorraad, krijgen gewoon snel geleverd door de fabrikant en hoe meer mensen er kopen hoe lager ze de marges kunnen houden. Een webshop heeft geen duurder pand/ruimte nodig, in principe kan je zolder, schuur of garagebox prima volstaan. Geen “trouwe klanten” die toch ieder een paar kopjes koffie wegslurpen en vaak ook wel een plakje cake of koek.
Die “trouwe klanten” die uiteindelijk soms inderdaad afschrikwekkend kunnen werken voor de andere klanten die binnenkomen, zeker als je zo'n kliekje stamgasten hebt en zelf het idee krijgt als nieuwe klant dat je er duidelijk niet bij hoort. Als de winkelier dan ook nog liever mee neuzelt met zijn eigen kliekje…. dan kan ik me voorstellen hoe jou ervaring was en dat je er nooit meer terugkomt.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als we de detailhandel kwijtraken. Voor mij een reden om toch met enige regelmaat naar een winkelier te gaan en daar wat spullen te kopen. En dan niet lafjes een pakje haakjes of wat prullaria, nee… gewoon welbewust kiezen om bij de winkelier een waadjas, een paar schoenen, een waadbroek, een hengel of een reel te kopen. Gun die winkelier zijn handel en wees blij dat hij er is. het is wel de persoon die je kan helpen bij de keuze van de juiste lijn, de persoon die je backing op je reel kan spoelen en goed aan je vliegenlijn bevestigen, of die gewoon even de tijd neemt om een patroontje voor te binden en je uitleg over bepaalde materialen te geven. En soms is het pak er dan niet in je maat, doe daar dan niet al te moeilijk over. als hij maar wel een pak van dat model heeft zodat je kunt voelen en kijken, dan heb je wel een goed beeld wat er voor je besteld wordt. En een goede winkelier zorgt dat hij dan redelijk snel kan leveren.
Enfin, genoeg zo.
Om dit topic ook een positieve wending te geven ben ik ook wel benieuwd wie er over welke winkeliers wel te spreken zijn…
Dus wie vinden jullie wel een fijne winkel hebben?