Portugal 1 en 2

  • lutra

    Volgende week zondag gaan we voor een maand naar Portugal, we richten ons vooral op het grensgebied met Spanje in het noorden en midden.

    Op internet is wel wat te vinden, maar ik zou heel blij zijn met mededelingen van ervaringsdeskundigen.

    Rob

  • David

    Silvester weet daar meer over volgens mij

  • Silvester.S

    Nou mijn ervaring in Portugal zit hem vooral in het centrum. Forelbestand is daar fors achteruit gegaan. Barbeel en blackbass (stuwmeren) is nog goed. Vorig jaar een dagtocht gemaakt naar het nationaal park Estrella in het oosten van Portugal. Schitterend. Heb mijn hengeltje nog wel in een bergmeertje uitgeworpen maar niets gevangen. Nergens zag ik ook vis azen. Wil je meer weten over specifieke rivieren in het oosten van Portugal raadpleeg dan Rene Koops of Rick van Wely. Hun verslagen van het WK vissen in Portugal stonden (of staan nog) op de site van de VNV. Maar toen werd er ook slecht gevangen. Wil je meer weten over bv. vergunningstelsel mail mij dan ff. Vergunningen zijn er spotgoedkoop. Maar hoe dan ook, neem je hengel mee en probeer het.

  • dopo

    Beste Rob,

    De beste rivier van Portugal is waarschijnlijk de rio Coura in het nationaal park Peneda Geres. Kijk op; http://www.trutas.com.pt/noticias/tag/rio-coura

    Er zijn openbare stukken en speciale cotos. M.n die bij de viskwekerij is redelijk goed. Daar kan je ook aan de speciale vergunning komen. Prachtige rivier, goed om met de vlieg te bevissen.

    In de Serra Estrella zit bijna geen forel. Wel mooie barbelen en kopvoorn in de rio Zezere bij Manteigas.

    Veel succes!

    Dolf.

  • Ted

    Probeer ook eens de Minho, in de benedenloop wordt zeeforel gevangen! succes

  • lutra

    Veel dank voor deze tips, mannen.

    Het is geen visvakantie, maar ik probeer het meestal wel zo te regelen dat we aan een watertje kamperen. Ik heb twee zesdelige hengels mee, die makkelijk in de rugzak gaan. Je weet nooit wat je tegenkomt op zo'n wandeling.

    De ene is een 7'6" #4 (Tiemco Euflex), voor het ‘normale werk’ en de andere een 9' #5 (Shakespeare Travel). Die laatste heeft geen reelhouder, maar ringen, zodat je in feite ook een gewone werphengel bij je hebt.

    Ik laat het te zijner tijd wel horen. Hopelijk heb ik dan ook wat tips toe te voegen.

  • dopo

    veel (vis)plezier Lutra. Ken je deze portugese campingsite:

    www.roteiro-campista.pt

    En ik kan je persoonlijk aanbevelen:

    Camping Covao da Ponte. Aan een prachtig riviertje.

    Lugar do Vale

    Manteigas

    Laat wel je ervaringen weten svp!

    groet

    Dolf.

  • lutra

    Alles opgeslagen, hartelijk dank, en ik breng zeker hier verslag uit!!

    Rob

  • Silvester.S

    Zeer gewaardeerd!

  • lutra

    In Galicië heb je het riviertje de Ulla. In Monterroso, ten zuiden van Lugo, heb je een camping. De Ulla loopt daar vlak achter. Een bordje geeft aan dat de maat 17cm is. Je kunt er een heel stuk langs wandelen, maar simpel lijkt me de visserij niet. Veel planten in en om het heldere water. Diverse kleine forellen gespot. Richting Santiago de Compostela wordt de rivier breder.

    De grensrivier in het noorden van Portugal is de Minho. Zoals Ted al zei is daar zeeforel te vangen, maar ook zalm en prik, de bekende lamprei. Tijdens een wandeling bij Vila Nova de Cerveira heb ik zeebaars en harder gezien, en nog andere vissen die ik niet kon thuis brengen. In een dode arm, bij de brug naar Spanje, een school Iberische barbelen. Onze gewone barbelen komen er niet voor. Een bezoek waard in VN de Cerveira is het Aquamuseo do Rio Minho. In een aantal aquaria kun je de vissen van de rivier de Minho zien. Naast de zeeforel, de bruine forel en de zalm zie je ook ‘ongewenste’ vissen zoals karper en zeelt. Expositie van visgerei door de eeuwen. Aardige rondleiding.

    We stonden op een camping daar in de buurt en de Nederlandse eigenaar regelde een vergunning voor Noord- en Midden-Portugal voor €6,99. Dat is voor het hele jaar. Geen hengelaar gezien!

    Als je in de Coura wil vissen moet je je behoorlijk voorbereiden. De rivier begint oostelijk, zuidoostelijk, van Paredes de Coura en komt bij Caminha in de Minho terecht, dat is vlak bij de monding daarvan in de oceaan. De rivier is in 13 aansluitende secties verdeeld. De eerste begint Ponte St. Martinho de Coura en de laatste eindigt bij Ponte de Bico (EN303). Vanaf daar is de rivier vrij, dat wil zeggen dat je er kan vissen met bovengenoemde vergunning. Voor iedere sectie is een aparte vergunning vereist, prijs per jaar rond de €5,00. Zorg in Nederland voor een goede militaire/topografische kaart, bijvoorbeeld bij Pied à Terre in A’dam. Ga in Paredes naar het gemeentehuis. In een dependence aan de achterkant hangt een lijst aan de muur met die dertien secties. Informeer welke secties vrij zijn. Toen ik er was waren enkele secties al gesloten, dat wil zeggen dat de limiet bereikt was. Ik weet niet hoeveel vergunningen er per sectie worden afgegeven.

    Dicht bij Paredes bevindt zich een Praia fluvial, een rivierstrand. Zag er mooi uit daar, het was ook heel rustig, want geen strandweer. Welk sectienummer weet ik niet meer. Een mooie stek is ook bij Ponte Nova, een stukje stroomafwaarts van de forellenkwekerij. Sectie 8/9, maar toen ik daar wilde gaan vissen en voor een vergunning in Paredes was bleek dat stuk ‘uitverkocht’. Die kwekerij bevindt zich in Formariz, iets westelijk van Paredes. De brug over, rechtsaf en na 500m ligt de kwekerij aan je rechterhand. Leuk om even rond te kijken, hoewel dat eigenlijk niet mag. De kwekerij heeft geen vergunningen en verwijst je naar het gemeentehuis.

    Door al dat gezoek en gedoe was ik heel wat tijd kwijt. Ik ben maar even gaan vissen iets stroomafwaarts van de brug bij Covas. Prachtige stek, maar het glasheldere water werkt bedriegelijk: je kan tot twee meter uit de oever staan, dan wordt het te diep. Bomen naast en achter je. Lichte activiteit van vis, maar op onwerpbare afstand. Een forel gehaakt, die losschoot. Na de stroomversnelling is het water veel te diep en de oevers onbevisbaar.

    Toen nog een uurtje geprobeerd in Vilar de Mouros, een stuk verder stroomaf. Twee dagen eerder heel veel vis gezien hier, vooral barbelen. Nu zat er praktisch niks, op kleine voorn na.

    Onze campingbaas kanode wel eens in de Coura vlak bij Caminha en zag daar de forellen onder de boot door zwemmen. Goede kok, weet heus wel hoe een forel eruit ziet.

    In het Estrela gebied heb ik niet gevist. De camping van Covao da Ponte is schitterend en doodstil, geen electriciteit. Het ‘beekje’ is het begin van de Mondego, bron daar in de buurt. Met de rust zal het wel enigszins gedaan raken. De onverharde weg naar Gouveia, in het noordoosten, is geasfalteerd ten behoeve van het toerisme, Covao da Ponte is niet meer het einde van de wereld. Het gedeelte van de Mondego op de camping heeft ook een sectienummer, lotes worden die ook wel genoemd, dus aparte vergunning nodig.

    Ten zuiden van Covao da Ponte ligt de grotere plaats Manteigas. Uit een schitterend gletsjerdal daar weer ten zuiden van stroomt de Zezere langs Manteigas. Iets stroomafwaarts ligt een camping aan de rivier.

    Een geschikte camping aan een riviertje hebben we niet gevonden, maar ook niet echt uitputtend naar gezocht. Heb je zo iets, dan stap je ‘s avonds nog even het water in.

    Rob