De prijs van je vlieg

  • Arubaman

    We willen altijd goedkoper. Maar wat is duur en wat is goedkoop en waar zit bij de diverse vliegsoorten het geld in?

    Oftewel hoe duur zijn je vliegen en hoe is die prijs opgebouwd?

    voorbeeld:

    Snoekstreamer:

    haak: 50 eurocent

    zonker 2,30 euro

    bucktail: 20 eurocent

    secondelijm 50 eurocent

    flash: 10 eurocent

    epoxy: 40 cent

    Het kost mij dus ongeveer los van de tijd 4 euro om een snoekstreamer te maken…

  • OMBRE

    secondelijm 50 eurocent

    …Jij bindt niet … Jij plakt ! :-)

    OMBRE

    Ruud Beekveldt

  • Noud

    Jij koopt wel dure zonkerstrips zeg….

  • Herre

    of gebruikt heeeeel veeeel zonker op 1 streamer :-)

  • mr-jojo

    Ik weet niet maar de prijs van een vlieg zit hem niet in de kosten van de materialen. Natuurlijk spelen de kosten van materiaal een rol maar het uurloon van de vliegbinder is een veel grotere component, Daar komen bij de huisvestingskosten (verwaring onderdak meubilair enz) premies en ga zo maar door. Ten minste als je het commercieel wil doen.

    De vraag wat wil je per uur verdienen, dit moet je verdisconteren over het aantal vliegen die je in een uur maakt en daar komen de materiaal kosten bij??

    Ik ga geen rekensom maken maar volgens mij komen we al snel tot de conclusie dat op de vliegen die aangeboden worden verlies geleden wordt. Want hoeveel vliegen kan je in een uur maken, 10 of 12 (klinkhamers) maar wellicht meer of minder afhankelijk van het model en soort

    Wanneer je de materiaal kosten er in mijn ogen dubbel uit haalt kan je voor een leuke prijs een vlieg verkopen en dus ook gratis uiteindelijk je eigen bindmaterialen inkopen dat lijkt mij een mooie verhouding. Dat we er vervolgens ook nog uren in gestopt hebben moeten we voorlief nemen. Het is tenslotten voor de meeste van ons een hobby en geen werk.

    Martin

  • tom

    Nu snap ik ook wat beter waarom m'n portemonnaie altijd zo plat is als ik weer eens bij m'n dierenarts ben geweest :-)

  • luc

    Klopt… in vele gevallen !!

    Het zelf gaan vliegbinden is niet bepaald goedkoper te noemen dan gewoonweg een vliegje te kopen, ik bekijk het gewoon als een tweede hobby… het houd me bezig tijdens de winterperiode.

    Mvg

    Luc

  • Frans

    Als je meer tijd over wilt houden om te vissen en ook nog geld voor bv een kratje bier kun je ze beter bv. hier bestellen!!!

    http://www.sea-ex.com/simkan/prices.htm

    groeten go for the bone Frans

  • Bert van Elswijk

    Als je alleen naar de prijs gaat kijken, ben je met kopen goedkoper uit. Wat mij betreft drie nadelen: ik kan er dan geen ‘eigen draai’ meer aan geven ; ik ben een leuke hobbie kwijt en, en dat is misschien nog wel een om over door te denken, over wiens rug kan een vlieg voor de huidige prijs worden aangeboden?

    Kijk, er zal verschik zitten in kwaliteit van gebruikte materialen, hoewel, wij zijn daar zelf ook scherp op, dus moet het uit het arbeidsloon komen. En je kunt importeurs, vervoerders, detaillisten ook hun gerechtvaardigde stukje winst niet ontzeggen. Voor mij is het (bijna) een principekwestie geworden dat ik mijn vliegen zelf bouw in mijn eigen tijd en tempo. Heb daar een prettiger gevoel bij.

  • erikdenoorman

    Ik bind ze zelf en ik bind er veel.

    Ze zijn stuk voor stuk onbetaalbaar!

    erik