binneste buiten

• henk Verhaar

Klopt, Nijlgans is, als exoot, buiten de flora- en faunawet geplaatst, en mag het gehele jaar bejaagd worden.

@ Edwin: dieren komen en dieren gaan. Da's waar, zo zijn we bijvoorbeeld aan de roofblei en snoekbaars gekomen, en de europese flamingo en de grote en kleine zilverreiger, en bijvoorbeeld Sympetrum depressiusculum en pedemontanum. Maar niet alles komt hier uit eigen beweging. Muskusrat, amerikaanse rivierkreeft, wasbeer, en nijlgans, om er maar een paar te noemen, zijn allemaal het gevolg van (veelal) kortzichtig menselijk handelen (net als bijvoorbeeld lampreien en zebramossel in de grote meren in de VS – vraag ze daar maar eens hoe blij ze daar mee zijn…). Nijlganzenpopulatie in west-Europa is 100% afkomstig van ontsnapte en soms bewust vrijgelaten voliere/parkvogels, en vormen op veel plaatsen een geduchte concurrent met de natuurlijk aanwezige ganzensoorten.

Overigens, om even de puntjes op de i te zetten, de nijlgans is officieel geen gans maar een eend, uit de familie der casarca's…

;-)

Henk

• spj

……….. neefje van de bergeend.

• Inderk

Of nicht….;-)

• Arubaman

nu nog de lolbroek die het over een TREKvogel heeft….

• mike,,de jager,,,

Leuk gansje eduard komt mij bekent voor …Gr mike….eduard schreef:

>

> van een mede prb gebruiker kreeg ik het verzoek om een

> nijlgans huid voor hem te maken.

> nou heb ik die huiden wel eens gezien bij Peeters en zo maar

> hoe het nou precies zat ben ik vergeten, dus zo doe ik het.

> als er iemand is met wijze raad voor een volgende keer dan

> hoor ik het graag.

>

>

>

>

> groetjes

• eduard

Miky!!!